Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden Eimers Begeleiding & Hulpverlening

Versie 1.0

Datum: 01-09-2024

Artikel 1) Definities

Opdrachtnemer: Eimers Begeleiding & Hulpverlening, die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten. Ook wel zorgaanbieder genoemd.

Opdrachtgever: de lokale verwijzende instantie.

Cliënt(systeem): De persoon/personen die de zorg-/dienstverlening van Eimers Begeleiding & Hulpverlening ontvangen.

Zorgopdracht: Het document van de opdrachtgever die de opdrachtnemer opdracht geeft tot het bieden van zorg in een cliëntsysteem. Tevens vertegenwoordigt dit document financiering van die zorg. Ook wel beschikking/toewijzing/zorgovereenkomst genoemd.

Jeugdprofessional: Een SKJ-geregistreerde jeugdzorgwerker die jeugdhulp verleent.

Plan van aanpak: Het plan wat door cliëntsysteem en jeugdprofessional wordt opgesteld, en waarin doelen en afspraken worden vastgelegd.

Zorgaanbieder: Eimers Begeleiding & Hulpverlening die zorg- en dienstverlening biedt aan cliënten met één of meer hulpvragen en die op grond van de Wet Toelating Zorginstellingen is toegelaten om zorg vanuit de WMO en Jeugdzorg te leveren.

Cliënt: De natuurlijke persoon die zorg afneemt bij Eimers Begeleiding & Hulpverlening.

 Vertegenwoordiger: De wettelijke vertegenwoordiger van de cliënt of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de cliënt persoonlijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden.

De beschikking van de gemeente: De beschikking waarin is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de WMO en Jeugdzorg.

Zorg(verlening): (Het verrichten van) handelingen op het gebied van zorg en ondersteuning van een cliënt.

Dienst(verlening): (Het verrichten van) andere handelingen dan zorgverlening rechtstreeks betrekking heeft op een cliënt.

Zorgarrangement: de overeengekomen zorg en diensten.

Plan van aanpak: Het document waarin de afspraken over het zorgarrangement schriftelijk uitgewerkt worden. Het plan vormt een geheel met de overeenkomst.

De zorgovereenkomst: De individuele overeenkomst die tussen Eimers Begeleiding & Hulpverlening en de cliënt schriftelijk wordt aangegaan en waarmee Eimers Begeleiding & Hulpverlening zich jegens de cliënt verbindt om zorg- en dienstverlening te verrichten tegen betaling.

Artikel 2) Toepassing en reikwijdte algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden gelden voor iedere schriftelijke én mondelinge zorgopdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken;
  2. Onrechtmatig bezwarende algemene voorwaarden van opdrachtgevers worden nadrukkelijk niet erkend en worden afgewezen;
  3. Afwijkende bepalingen dienen uitdrukkelijk en schriftelijk met Eimers Begeleiding & Hulpverlening overeengekomen te worden. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
  4. Voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst met de cliënt word er verwezen naar de algemene voorwaarden op de website: www.jimmyeimers.nl.
  5. Op verzoek van de cliënt licht Eimers Begeleiding & Hulpverlening de algemene voorwaarden mondeling toe.

Artikel 3) Wettelijke regelingen

Veel hulp van Eimers Begeleiding & Hulpverlening wordt verleend op grond van wettelijke regelingen zoals de Jeugdwet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming: Eimers Begeleiding & Hulpverlening hanteert deze wettelijke voorschriften indien van toepassing, draagt zorg voor een zorgvuldige uitvoering van hetgeen deze regelgeving vereist en stemt de hulp en zorgverlening met het cliëntsysteem hierbij af.

Artikel 4) Verloop van het hulpverleningsproces

  1. Voor veel hulp van Eimers Begeleiding & Hulpverlening is op basis van beschikking van de gemeente of geldige verwijzing van een daartoe conform Jeugdwet/WMO gerechtigde persoon of instantie nodig.
  2.  Eimers Begeleiding & Hulpverlening stelt zich als doel om alle vormen van jeugdhulp binnen de afgesproken tijd met de consulent beschikbaar te hebben. Indien deze termijn niet gehaald kan worden, zal met opdrachtgever overlegd worden of de zorgopdracht, ondanks de langere wachttijd, alsnog aanEimers Begeleiding & Hulpverlening gegeven kan worden.
  3. Eimers Begeleiding & Hulpverlening aanvaardt pas verantwoordelijkheid voor uitvoering van de jeugdhulp vanaf het moment dat het eerste contact tussen jeugdprofessional en het cliëntsysteem gelegd wordt.
  4. De inhoud van de hulp wordt samen met het cliëntsysteem vastgelegd in een plan van aanpak. Het plan wordt tijdens de intake vastgesteld rekening houdend met de inbreng van minderjarige jeugdigen als bepaald in de Jeugdwet of vergelijkbare wet- en regelgeving biedt Eimers Begeleiding & Hulpverlening de cliënt ondersteuning aan bij het overleg over het plan en de opgestelde doelen.
  5. Het plan van aanpak wordt van kracht na instemming van de cliënt en Eimers Begeleiding & Hulpverlening opgesteld tijdens de intake.
  6. Het cliëntsysteem verleent Eimers Begeleiding & Hulpverlening toestemming om voor aanvang van de hulp informatie uit te wisselen met de opdrachtgever. Voor het opvragen van informatie bij andere instanties zal de jeugdprofessional eerst vooraf toestemming vragen aan cliënt/ouders als onderdeel van het plan van aanpak of in een afzonderlijk verzoek. Let op dat de toestemming daadwerkelijk wordt gevraagd en vastgelegd. Je kunt dit artikel niet zondermeer gebruiken als een gegeven waarop je de toestemming baseert.

Doel en inhoud plan van aanpak

  1. Het plan van aanpak heeft tot doel de kwaliteit van leven van de cliënt te ondersteunen en sluit zoveel mogelijk aan bij diens persoonlijke wensen en mogelijkheden.
  2. Het plan van aanpak beschrijft de persoonlijke situatie van de cliënt ten gevolge van diens hulpvraag en de met de cliënt afgesproken vormen van hulp.
  3. In het plan van aanpak wordt in ieder geval vastgelegd:
  4. De doelen waaraan de cliënt wil gaan werken.
  5. Wie binnen de organisatie van Eimers Begeleiding & Hulpverlening het aanspreekpunt is voor de cliënt (te weten de begeleider en/of de procescoördinator)
  6. Welke familieleden van de cliënt of anderen bij de hulpverlening worden betrokken of over de hulpverlening worden geïnformeerd en hoe dat plaatsvindt.
  7. De momenten van evaluatie van het plan van aanpak

Naleving van het gezinsplan

  1. Eimers Begeleiding & Hulpverlening voert de zorg uit volgens de afspraken in het plan van aanpak.
  2. Als Eimers Begeleiding & Hulpverlening de afgesproken zorg niet conform het plan van aanpak kan verlenen, stelt Eimers Begeleiding & Hulpverlening de cliënt/ouders daarvan meteen in kennis. Als de cliënt de afgesproken zorg niet conform het plan van aanpak kan ontvangen, stelt de cliënt Eimers Begeleiding & Hulpverlening daarvan meteen in kennis.
  3. Het plan van aanpak wordt minimaal een keer per 3-6 maanden in samenspraak met de cliënt en ander belangrijke betrokkenen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. De cliënt kan gemotiveerd verzoeken om een tussentijdse evaluatie. De evaluatie en bijstellingen worden schriftelijk vastgelegd. De eerste evaluatie vindt plaats binnen 3-6 maanden na instemming van de cliënt met het plan van aanpak of zoveel eerder als nodig is.
  4. Als Eimers Begeleiding & Hulpverlening de afgesproken zorg niet verleent biedt Eimers Begeleiding & Hulpverlening de cliënt – zonder dat de cliënt hem in gebreke hoeft te stellen – een redelijke genoegdoening aan.

Artikel 5) Wijziging van de hulp

5.1 Wijzigingen in de hulp

  1. Wijzigingen in de ingezette hulp of het plan van aanpak kunnen slechts in overleg en na overeenstemming tussen de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger en Eimers Begeleiding & Hulpverlening worden aangebracht. Instemming is niet vereist bij hulp op grond van een jeugdbeschermingsmaatregel maar ook dan streeft Eimers Begeleiding & Hulpverlening overeenstemming met de cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordiger na.
  2. Het hierboven genoemde overleg is niet vereist indien, als gevolg van spoedeisende omstandigheden, Eimers Begeleiding & Hulpverlening in het belang van de cliënt direct noodzakelijke maatregelen dient te treffen. Als dat het geval is, zal Eimers Begeleiding & Hulpverlening zo spoedig mogelijk in overleg treden met de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger.

Artikel 6) Uitvoering van de hulp

  • Omgangsvormen: De cliënt dient algemeen aanvaardbare omgangsvormen te hanteren en geweld, agressie, discriminatie of (seksuele) intimidatie achterwege te laten. Indien de medewerker(s) van Eimers Begeleiding & Hulpverlening hiermee op welke wijze dan ook wordt/worden geconfronteerd, kan dit een reden zijn voor onmiddellijke beëindiging van de dienstverlening door Eimers Begeleiding & Hulpverlening. Tevens kan aangifte bij de politie worden gedaan.
  • Privacy: Privacy van zowel de cliënt als ook de medewerker worden wederzijds gerespecteerd. Dit betekent onder andere dat er geen beeld- en geluidopnames van cliënten of medewerkers van Eimers Begeleiding & Hulpverlening gemaakt en gepubliceerd worden zonder expliciete toestemming van deze persoon dan wel personen. Tevens worden er geen uitlatingen gedaan over cliënten en medewerkers van Eimers Begeleiding & Hulpverlening via (sociale) media of welke manier dan ook.
  • Giften: Het is niet toegestaan om de medewerker(s) giften in natura, geld of geschenken aan te bieden anders dan een symbolisch gebaar van dank.

Totstandkoming overeenkomst

  1. Het recht op zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van een zorg en dienstverleningsovereenkomst tussen Eimers Begeleiding & Hulpverlening. De overeenkomst bevat in ieder geval:
  2. een verwijzing naar de geïndiceerde zorg
  3. Een bepaling dat het op te stellen plan van aanpak onderdeel uitmaakt van een overeenkomst met Gemeentelijke toegang Jeugd/WMO, SVB-PGB, FERM, Onderaanneming bij ander zorgaanbieder.
  4. Een beschrijving van de diensten waar de cliënten gebruik van wil maken met een specificatie van de kosten.
  5. Een zorg- en dienstverlening overeenkomst wordt gegaan in overeenstemming met de cliënt en eventueel diens wettelijke vertegenwoordiger(s).
  6. Tenzij anders aangegeven maken deze algemene en bijzondere voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de overeenkomst.

Beëindiging en opzegging

  1. Beëindiging van de hulp

De hulp eindig in de navolgende gevallen:

  1. Indien de gestelde doelen in hulpverleningsplan bereikt zijn (in overeenstemming met cliënt).
  2. Indien de geldigheidstermijn van de beschikking is verstreken en er geen verlenging verleend wordt vanuit de opdrachtgever.
  3. Indien de periode is verstreken zoals vastgesteld in het plan van aanpak, en de doelen behaald zijn;
  4. Indien geen overeenstemming wordt bereikt over het gezinsplan van aanpak. Met wederzijds goedvinden, tenzij het hulp betreft waartoe een jeugdbeschermingsmaatregel verplicht.
  5. Door opzegging door cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger tenzij het zorg betreft waartoe een jeugdbeschermingsmaatregel geldt.
  6. Indien de cliënt overlijdt.
  7. Een verandering in de beschikking treedt op, waardoor de cliënt geen recht op zorg, uitgevoerd door, Eimers Begeleiding & Hulpverlening, meer heeft.
  8. ontbinding door rechterlijke tussenkomst

In alle gevallen zal Eimers Begeleiding & Hulpverlening het beëindigen van de hulp melden bij de lokale verwijzer.

  • Eimers Begeleiding & Hulpverlening kan de overeenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorg- en dienstverlening in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze voorwaarden wordt in ieder geval verstaan:
    • Dat de cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet naleeft.
    • De cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de overeenkomst.
    • De cliënt, diens wettelijke vertegenwoordiger of andere bij de cliënt betrokkenen gedragingen vertoont/vertonen jegens medewerkers of cliënten van Eimers Begeleiding & Hulpverlening en voortzetting van zorg- en dienstverlening niet meer mogelijk maken.
    • De omvang of zwaarte van de zorg- en of dienstverlening door een gewijzigde (zorg) vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de overeenkomst gaat vallen en Eimers Begeleiding & Hulpverlening en de cliënt geen afspraken kunnen maken over een aanpassing van de overeenkomst.
    • Op het moment dat, als gevolg van een niet aan Eimers Begeleiding & Hulpverlening verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van het de gemeente voor de uitvoering van de overeengekomen zorg- en dienstverlening en de cliënt deze ook niet voor eigen rekening afneemt.
    • In geval van surseance van Eimers Begeleiding & Hulpverlening Algemene voorwaarden voor zorg en dienstverlening.
  • Eimers Begeleiding & Hulpverlening zal bij opzegging naar het vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de cliënt.
  • In de gevallen genoemd onder 2 kan opzegging door Eimers Begeleiding & Hulpverlening tegen elke dag van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, tenzij dringende, aan de cliënt onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
  • Indien Eimers Begeleiding & Hulpverlening deze algemene voorwaarden wijzigt, kan de cliënt de overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de algemene voorwaarden in werking treedt.
  • Opzegging dient schriftelijk te geschieden bij zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer.

Artikel 7) Informatie, privacy, registratie en beheer van gegevens

Duidelijke informatie

  1. Steeds als Eimers Begeleiding & Hulpverlening de cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een voor de cliënt geschikt niveau en vergewist zich ervan dat de cliënt de informatie heeft begrepen.
  2. Als Eimers Begeleiding & Hulpverlening de informatie digitaal verschaft, vergewist hij zich ervan of de cliënt deze informatie kan ontvangen.
  3. Indien het belang van de cliënt dit vereist, dient Eimers Begeleiding & Hulpverlening de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger.
  4. Eimers Begeleiding & Hulpverlening zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Eimers Begeleiding & Hulpverlening zorgt ervoor dat zij die informatie beschikbaar heeft die het voor de cliënt mogelijk maakt een goede vergelijking te maken met andere zorgaanbieders, teneinde een weloverwogen keuze te kunnen maken.
  6. Eimers Begeleiding & Hulpverlening zorgt ervoor dat de in het vorige lid bedoelde informatie beschikbaar is op de website.

Bevoegdheden van de vertegenwoordiger

  1. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke schriftelijke machtiging van de cliënt. Algemene voorwaarden voor zorg- en dienstverlening.

Algemene Verordening Gegevensverwerking

  1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) zoals gepubliceerd op de website: www.jimmyeimers.nl

Artikel 8) Verzekeringen

De cliënt is verplicht een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering af te sluiten. De cliënt (of namens hem zijn wettelijke vertegenwoordiger) is aansprakelijk voor de eventueel door hem/haar veroorzaakte schade. Voor zover mocht blijken dat de cliënt ter zake onverzekerd is, is cliënt aansprakelijk voor de betreffende extra kosten die de werkzaamheden van Eimers Begeleiding & Hulpverlening hoofde van deze overeenkomst met zich brengen.

Artikel 9) Aansprakelijkheid Eimers Begeleiding & Hulpverlening

  1. De jeugdprofessional van Eimers Begeleiding & Hulpverlening zal bij zijn werkzaamheden de codes van een goede hulpverlener in acht nemen en daarbij handelen in overeenstemming met op hem rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de vigerende regelgeving, de regels daarvoor binnen Eimers Begeleiding & Hulpverlening de geldende professionele standaarden.
  2. Eimers Begeleiding & Hulpverlening treft maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om schade aan of vermissing van de eigendommen van de cliënt te voorkomen. Eimers Begeleiding & Hulpverlening informeert de cliënt over deze maatregelen.
  3. Eimers Begeleiding & Hulpverlening zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de zorg voor de cliënt, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
  4. Cliënt is gehouden Eimers Begeleiding & Hulpverlening in de gelegenheid te stellen een door Eimers Begeleiding & Hulpverlening tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst binnen een redelijke termijn voor rekening van Eimers Begeleiding & Hulpverlening te herstellen.
  5. De aansprakelijkheid voor Eimers Begeleiding & Hulpverlening is beperkt tot het bedrag dat ter zake door een door Eimers Begeleiding & Hulpverlening gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt, bij zorg- en dienstverleningsovereenkomsten die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis ten hoogste drie maanden hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is en bij die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis langer dan drie maanden hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid over de periode van ten hoogste drie maanden direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schade veroorzakende gebeurtenis. Schades veroorzaakt door (een van de medewerkers van) Eimers Begeleiding & Hulpverlening € 50,00 of minder worden niet vergoed, tenzij aantoonbaar sprake is van opzet of grove schuld. Melding en afhandeling van schadegevallen vinden plaats volgens een vastgestelde procedure.
  6. Het bepaalde in artikel 3 is mede van toepassingen op de door Eimers Begeleiding & Hulpverlening ingeschakelde derden.
  7. De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in lid 5. gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van Eimers Begeleiding & Hulpverlening.
  8. De cliënt is verplicht een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten.

Artikel 10) Klachtenregeling

1. Klacht: Eimers Begeleiding & Hulpverlening streeft een zorgvuldige uitvoering na van de hulp en zorgverlening. Ondanks de beoogde zorgvuldigheid kan de cliënt een klacht hebben over de hulpverlening.

2. Klachtenreglement: Op de hulp en zorgverlening is een klachtenreglement voor cliënten van toepassing, dat voldoet aan de wettelijke bepalingen daarover. Het klachtenreglement is na te lezen op de website van Eimers Begeleiding & Hulpverlening: www.jimmyeimers.nl.

Artikel 11) Geschillen

  • Toepasselijk recht: Deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlandse recht.
  • Geschillen: Eventuele geschillen zullen, voor zover zij tot de competentie van de rechtbank Gelderland horen, worden voorgelegd aan de rechtbank Gelderland.

Geschillen die behoren tot de competentie van de sector kanton van enige rechtbank, worden voorgelegd aan de sector kanton, die volgens de wet bevoegd is van die geschillen kennis te nemen. Wanneer een geschil is aan te merken als klacht, wordt die in behandeling genomen conform de klachtenregeling van Eimers Begeleiding & Hulpverlening (zie artikel 10). Indien een bepaling uit de zorgovereenkomst en/of de algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst/algemene voorwaarden aan. Partijen zullen ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke overeenkomst/algemene voorwaarden gestalte wordt gegeven.

Beroepscode medewerkers

Eimers Begeleiding & Hulpverlening hanteert de beroepscode voor sociaal professional (BPSW). Deze beroepsnormen geven aan dat Eimers Begeleiding & Hulpverlening medewerkers geacht worden zich te gedragen, zowel ten opzichte van elkaar, als ten opzichte van cliënten en derden. De code is gericht op het in de organisatie bestrijden en voorkomen van agressie, racisme, seksuele intimidatie alsmede op het respecteren van levensbeschouwelijke opvattingen. De gedragscode is op te vragen bij de jeugdprofessional.

Verplichtingen van de cliënt

  1. Cliënt verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
  2. cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor het welzijn van andere cliënt, bezoekers en medewerkers.
  3. De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van Eimers Begeleiding & Hulpverlening gericht op (brand) veiligheid.
  4. De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om Eimers Begeleiding & Hulpverlening in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
  5. De cliënt moet de begeleiders de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het plan van aanpak of in het kader van veiligheid.
  6. cliënt is verplicht Eimers Begeleiding & Hulpverlening meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening van belang kunnen zijn.
  7. Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en documenten.